Wyróżniki i cechy kadry kierowniczej

Wyróżniki i cechy kadry kierowniczej

Data publikacji: ID: 6584bf88243cf

Model sprawnej pracy kierowniczej oraz czynniki wpływające na sprawność pracy kierowniczej to:

  1. sprawność zarządzania: (struktura zarządzania, styl, metody, instrumenty, organizacja, procesy, inne zasady),
  2. warunki zarządzania (warunki pracy, ilość i jakość zadań, struktura grupy, warunki socjalne, podział ról, władza, konflikty, informacja, stres),
  3. czynniki motywujące (bodźce, płace, sankcje, nagrody, pozostałe),
  4. osobowość kierownika i podwładnego (motywy, właściwości, zdolności, doświadczenia, oczekiwania, procesy uczenia się, nastawienie do podwładnych)

Role kierownicze i funkcje zarządzania

Role pełnione przez menadżerów:

  1. interpersonalne – reprezentacyjna, przywódcza, łącznik - pośrednik
  2. informacyjne – rzecznik przedsiębiorstwa, ekspedytor, ekspert - specjalista
  3. decyzyjne – stymulator rozwoju, rozjemca, alokator zasobów, negocjator

Cechy skutecznego kierownika (menedżera):

Kwalifikacje menedżerskie, zdolność do podejmowania decyzji, zdolności organizacyjne, przewidywanie i podejmowanie ryzyka, organizowanie czasu pracy i ustalanie priorytetów, zdolności twórcze, przedsiębiorczość, umiejętność delegowania uprawnień, skłonność do intensywnej pracy, łatwość nawiązywania kontaktów międzyludzkich, umiejętność słuchania i dyskutowania, niska skłonność do ustalania reguł, umiejętność inicjowania i przeprowadzania zmian.

Procedura doboru kadr kierowniczych (metody, kryteria doboru)

Efektywność kierownika jako zmienna zależna sił

Zasady efektywności kierownika: ustalanie i podtrzymywanie wysokich wymagań w kwestii wyników, informowanie podwładnych, jasne reguły komunikacji, budowanie klimatu zachęty i poparcia, delegowanie obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności, budowa programu oceny i kierowania.

Skuteczność, sprawność a efektywność zarządzania

W ujęciu prakseologicznym skuteczność = cele - wyniki, korzystność = wyniki–nakłady, efektywność (sprawność), natomiast w ujęciu uniwersalnym lub syntetycznym (skuteczność i korzystność). Syntetyczne ujęcie jest miarą efektywności zarządzania.

Standardy porównań w analizie efektywności zarządzania

Normatywy są ważne, bo trzeba porównywać. Opracowanie standardów jest trudne. Najczęściej: wyniki własnej firmy w przeszłości (niższe niż obecne – spadek motywacji, zmiany w otoczeniu i rozwój gospodarki – nieznana przyczyna zmian, technologia doskonalona, inflacja), wielkości planowanie (zmiany w całej gospodarce, gałęzi, technologii, wartości pieniądza), wyniki innych firm (trudno dostępne, różna sytuacja firm; analiza konkurentów obecnych lub przyszłych).

Wyróżniki dynamicznego procesu zarządzania (High Speed Management)

Innowacyjność (zdolność do innowacji produktowych, procesowych, strukturalnych i w zakresie metod zarządzania), adaptacyjność (zdolność do dostosowania się do zmian w postawach pracowników, upodobaniach nabywców, oczekiwaniach inwestorów, przepisach prawnych, dostępności zasobów i strategii konkurentów), elastyczność (zdolność do zmniejszenia rozmiarów organizacji, zmian kierunków działania i strategii, szybkiej asymilacji nabywanych przedsiębiorstw, realizacji przedsięwzięć wspólnych, tworzenia koalicji oraz eliminacji nieefektywnych lub mniej efektywnych jednostek), efektywność (zdolność do utrzymania trwałej przewagi nad konkurentami w zakresie produktów, wydajności, dywidend, zadowolenia z pracy, lojalności klientów, jakości i łatwości obsługi wyrobów), szybkość (zdolność do szybszej niż konkurenci odpowiedzi na zmiany w otoczeniu).

Twoja ocena artykułu:
Dokonaj oceny przyciskiem
cookie Cookies, zwane potocznie „ciasteczkami” wspierają prawidłowe funkcjonowanie stron internetowych, także tej lecz jeśli nie chcesz ich używać możesz wyłączyć je na swoim urzadzeniu... więcej »
Zamknij komunikat close