
Wyróżniki i cechy kadry kierowniczej
Data publikacji: 2025-01-08 06:59:05 | ID: 6584bf88243cf |
Model sprawnej pracy kierowniczej oraz czynniki wpływające na sprawność pracy kierowniczej to:
- sprawność zarządzania: (struktura zarządzania, styl, metody, instrumenty, organizacja, procesy, inne zasady),
- warunki zarządzania (warunki pracy, ilość i jakość zadań, struktura grupy, warunki socjalne, podział ról, władza, konflikty, informacja, stres),
- czynniki motywujące (bodźce, płace, sankcje, nagrody, pozostałe),
- osobowość kierownika i podwładnego (motywy, właściwości, zdolności, doświadczenia, oczekiwania, procesy uczenia się, nastawienie do podwładnych)
Role kierownicze i funkcje zarządzania
Role pełnione przez menadżerów:
- interpersonalne – reprezentacyjna, przywódcza, łącznik - pośrednik
- informacyjne – rzecznik przedsiębiorstwa, ekspedytor, ekspert - specjalista
- decyzyjne – stymulator rozwoju, rozjemca, alokator zasobów, negocjator
Cechy skutecznego kierownika (menedżera):
Kwalifikacje menedżerskie, zdolność do podejmowania decyzji, zdolności organizacyjne, przewidywanie i podejmowanie ryzyka, organizowanie czasu pracy i ustalanie priorytetów, zdolności twórcze, przedsiębiorczość, umiejętność delegowania uprawnień, skłonność do intensywnej pracy, łatwość nawiązywania kontaktów międzyludzkich, umiejętność słuchania i dyskutowania, niska skłonność do ustalania reguł, umiejętność inicjowania i przeprowadzania zmian.
Procedura doboru kadr kierowniczych (metody, kryteria doboru)
Efektywność kierownika jako zmienna zależna sił
Zasady efektywności kierownika: ustalanie i podtrzymywanie wysokich wymagań w kwestii wyników, informowanie podwładnych, jasne reguły komunikacji, budowanie klimatu zachęty i poparcia, delegowanie obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności, budowa programu oceny i kierowania.
Skuteczność, sprawność a efektywność zarządzania
W ujęciu prakseologicznym skuteczność = cele - wyniki, korzystność = wyniki–nakłady, efektywność (sprawność), natomiast w ujęciu uniwersalnym lub syntetycznym (skuteczność i korzystność). Syntetyczne ujęcie jest miarą efektywności zarządzania.
Standardy porównań w analizie efektywności zarządzania
Normatywy są ważne, bo trzeba porównywać. Opracowanie standardów jest trudne. Najczęściej: wyniki własnej firmy w przeszłości (niższe niż obecne – spadek motywacji, zmiany w otoczeniu i rozwój gospodarki – nieznana przyczyna zmian, technologia doskonalona, inflacja), wielkości planowanie (zmiany w całej gospodarce, gałęzi, technologii, wartości pieniądza), wyniki innych firm (trudno dostępne, różna sytuacja firm; analiza konkurentów obecnych lub przyszłych).
Wyróżniki dynamicznego procesu zarządzania (High Speed Management)
Innowacyjność (zdolność do innowacji produktowych, procesowych, strukturalnych i w zakresie metod zarządzania), adaptacyjność (zdolność do dostosowania się do zmian w postawach pracowników, upodobaniach nabywców, oczekiwaniach inwestorów, przepisach prawnych, dostępności zasobów i strategii konkurentów), elastyczność (zdolność do zmniejszenia rozmiarów organizacji, zmian kierunków działania i strategii, szybkiej asymilacji nabywanych przedsiębiorstw, realizacji przedsięwzięć wspólnych, tworzenia koalicji oraz eliminacji nieefektywnych lub mniej efektywnych jednostek), efektywność (zdolność do utrzymania trwałej przewagi nad konkurentami w zakresie produktów, wydajności, dywidend, zadowolenia z pracy, lojalności klientów, jakości i łatwości obsługi wyrobów), szybkość (zdolność do szybszej niż konkurenci odpowiedzi na zmiany w otoczeniu).
Twoja ocena artykułu: Dokonaj oceny przyciskiem |
Tagi: zarządzania, pracy, sprawność, zdolność, struktura, metody, kierownika, zmian, efektywność, wyniki,